In de digitale wereld waarin we leven, is een online aanwezigheid essentieel voor je succes. Ook voor fotografen. Terwijl veel fotografen zich richten op platforms zoals Instagram om hun werk te delen (wat heel logisch is aangezien het een visueel georiënteerd platform is), is het net zo belangrijk – zo niet belangrijker – om vindbaar te zijn in zoekmachines als Google. In deze blog leg ik verder uit waarom Google vindbaarheid als fotograaf belangrijk is en hoe het kan bijdragen aan het vergroten van hun bereik en succes. De belangrijkste reden is natuurlijk dat je niet op één paard moet wedden. Stel dat Instagram eruit ligt, er een storing is, het aantal gebruikers drastisch afneemt of je om welke reden ook niet je klanten kunt bereiken op dit platform: je wilt een back-up hebben!

Google vindbaarheid als fotograaf: waaroM? 

 

1. Je bereikt een breder publiek

Instagram is een populair platform voor visuele content, maar het kent beperkingen. Met name als het gaat om het bereiken van een breed publiek. Niet iedereen zit op Instagram, ook al is het een zeer populair platform. Door alleen aanwezig en actief aandacht te besteden aan Instagram mis je daardoor dus een deel van je doelgroep. Daarbij komt dat mensen juist ook vaak via zoekmachines zoeken naar fotografen voor evenementen, portretten, zakelijke content of andere fotoshoots. Door vindbaar te zijn op Google, vergroot je je kansen om gevonden te worden bij een veel breder publiek dat actief op zoek is naar een fotoshoot.

2. Het straalt professionaliteit uit

Wanneer potentiële klanten een fotograaf zoeken, helpt het als je (hoog) te vinden bent op Google. Het hebben van een eigen website die verschijnt in zoekresultaten geeft een professionele uitstraling en wekt vertrouwen bij klanten. Je komt geloofwaardiger over dan iemand die niet (of met veel moeite) te vinden is in de zoekmachines. Het toont aan dat je serieus bent over je vak en een gevestigde professional bent, die nog steeds actief is!

3. Je hebt meer controle over het tonen van je content

Terwijl Instagram een fantastisch platform is om je werk te delen, heb je weinig controle over het algoritme en hoe, waar en bij wie je content wordt weergegeven. Met je eigen website heb je zelf de volledige controle over de presentatie van je portfolio, de indeling van je pagina, contactopties, salesfunnels en hoe je werk wordt weergegeven. Dit stelt je in staat om een consistente merkidentiteit op te bouwen die bij je past en kun je gericht marketingstrategieën toepassen. Ook handig: je kunt zelf – tot op zekere hoogte – instellen hoe en met welke pagina’s jij met je aanbod wordt weergegeven en hoe je op Google vindbaar bent als fotograaf.

4. Je BEREIKT KLANTEN DIE AL JOUW DIENSTEN ZOEKEN

Door vindbaar te zijn via Google bereik je een hele interessante groep mensen: namelijk precies diegenen die al op zoek zijn naar jouw diensten – ze googlen er immers naar. Potentiële klanten die specifiek zoeken naar fotografen voor privédoeleinden, evenementen, zakelijke shoots of andere projecten zullen vaak eerst Google raadplegen. Door daar goed vindbaar te zijn, vergroot je de kans dat deze potentiële klanten jouw portfolio onder ogen krijgen en contact met je opnemen. Het opent de deur naar alleriei zakelijke kansen die anders misschien aan je voorbij zouden gaan. En wat ook meetelt is dat je op Google direct de reviews kunt tonen, iets wat de potentiële klant sneller over de streep kan trekken om bij jou een shoot te boeken.

5. Je content blijft langer zichtbaar

Terwijl Instagramberichten vaak maar kort getoond worden (al is het algoritme onlangs veranderd waardoor kwalitatief goede content een langere periode getoond wordt), blijft je website continu beschikbaar voor iedereen. Dit zorgt voor een langdurige zichtbaarheid en maakt het makkelijker voor mensen om je te vinden, zelfs maanden of jaren nadat je de content hebt gepubliceerd. Voorwaarde hiervoor is wel dat je investeert in SEO en daar ook een oogje in het zeil houdt.

Concluderend is het belangrijk voor fotografen om verder te kijken dan alleen Instagram als het gaat om hun online zichtbaarheid. Google is een krachtig platform om je bereik te vergroten, je professionaliteit te benadrukken en meer zakelijke kansen te genereren. Door een goede vindbaarheid te combineren met een actieve aanwezigheid op sociale media, kunnen fotografen een effectieve online strategie creëren die bijdraagt aan hun succes. Investeer dus echt in je Google vindbaarheid als fotograaf! Ben je benieuwd naar de 5 voordelen van SEO? Lees dan mijn blog ‘SEO voor fotografen: de 5 voordelen!’